Ett av Sveriges mest populära konstindustriföremål kommer snart att göras i Lidköping igen. Från och med nästa år tar Porslinsfabriken i Lidköping över tillverkningen av Waldemarsuddekrukan.

Porslinsfabriken i Lidköping ser uppdraget som en bekräftelse på sitt kunnande och sin tekniska kapacitet. Företaget har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal med Prins Eugens Waldemarsudde och ser fram emot att få leverera den välkända krukan.

- Detta är mycket glädjande och bekräftar att Lidköpings är Sveriges porslinsstad, säger Lidköpings kommunalråd Kjell Hedvall.

Prins Eugen ritade ursprungligen krukan till sitt hem på Waldemarsudde 1915. Prinsen använde också krukan som gåva till sina vänner. Det tillverkades dock bara några få exemplar och efter prinsens död 1947 upphörde tillverkningen helt.

1952 ville museet Prins Eugens Waldemarsudde återuppta tillverkningen av krukan och uppdraget gavs till Gustavsbergs porslinsfabrik. Där gjordes sedan krukan med några års undantag. Mellan åren 2000 och 2006 tillverkades Waldemarsuddekrukan av Rörstrands porslinsfabrik i just Lidköping.

Rörstrands porslinstillverkning i Lidköpings upphörde 2006 då produktionen flyttades utomlands. Men några engagerade och kunniga porslinsmakare, med Ola Andersson i spetsen, har hållit liv i traditionen i Lidköping genom att tillverka porslin under varumärket Porslinsfabriken i Lidköping. Fabriken finns på Rörstrand Center, alltså ett område med långa anor vad det gäller porslin.

Porslinsfabriken i Lidköping omfattar bland annat kaffeserviser under varumärket Hackefors och de välkända spargrisarna till alla landets sparbanker. Fabriken har också en snabbt ökande produktion av kvalitetskakel till Gysinge centrum för byggnadsvård. Företagets produkter har nyligen synts i TV i såväl Solsidan som Ernsts sommartorp.

Lidköpings Porslinsfabrik får tack vare sin höga keramiska kompetens löpande förtroendet att göra konstnärliga utsmyckningar av offentliga byggnader och platser. Det gäller Victoriahuset på Läckö och Lidköpings nya bibliotek såväl som flera tågstationer i Stockholm.

- Vi vet helt enkelt hur man gör vackert porslin och keramik, säger Ola Andersson. För att stärka Porslinsfabriken i Lidköpings utveckling och finansiella ställning har Utvecklingsbolaget Ullersbro engagerat sig som delägare.

- Vi har stor tilltro till företagets möjligheter att växa på porslinsprodukter av hög kvalitet och vi arbetar för att dubbla bolagets omsättning inom två år, säger Nils Engström, styrelseordförande i Ullersbro.